De nummer 1 reden waarom diëten niet werken

Bijna half België is op dieet of denkt eraan. Vroeger was overgewicht zelden een onderwerp van gesprek en vandaag de dag komt het bijna dagelijks te sprake. Dit heeft er mede toe geleid dat het aantal (soms magische) diëten niet meer op twee handen te tellen zijn. Om maar eens een paar populaire te noemen: Koolhydraatarm Dieet, SportVasten, Alizonne Dieet, Fodmap Dieet, Cambridge Dieet, Ketogeen Dieet, Paleo Dieet en ga zo maar door. Oh ja, velen beloven je het lichaam wat je altijd al wilde hebben. Waarom blijft het dan zo lastig om een dieet succesvol te volgen?

dieten niet werkenIn dit artikel de nummer 1 reden waarom diëten niet werken en wat je hieraan kunt doen. Het mooie is, is dat deze reden van toepassing is op alle diëten. De “nummer 1 reden waarom diëten niet werken” is gebaseerd op een interessant onderzoek ** waarbij ruim 17.000 volwassenen die een dieet aan het volgen waren, gevraagd werden naar de hun 3 redenen waarom het volgen van een dieet lastig is/was.

Uitkomst 76% van de ondervraagden miste een passende beloning / incentive en noteerden dit als voornaamste reden waarom het diëten niet lukte of erg lastig was.

Hieronder 3 praktische tips die jou kunnen helpen in het bereiken van jouw doelstelling.

Beloning voor (tussentijdse) resultaten

We kennen allemaal we het opvoed / train voorbeeld van de hond, het koekje en de bal. Trainer gooit de bal weg, hond haalt de bal en krijgt al beloning een koekje. Als in, goed gedrag wordt beloond. Als je dit maar vaak genoeg doet en op een gegeven moment het koekje niet altijd meer geeft, slijt het gedrag in als automatisme. En op een gegeven moment is het normaal dat de hond de bal haalt een daar niet meer een beloning voor krijgt.

In een zekere mate, is soort gelijk gedrag ook bij mensen aanwezig. Denk maar aan de opvoeding van kinderen. Goed gedrag = beloning.  Stel jezelf nu eens de vraag, hoe beloon jij jezelf? Is dat met iets lekkers? En welke automatismen heb jij? Pak je altijd een koekje bij de koffie? Of een wijntje bij het eten? Voor je een dieet gaat volgen, is het slim om dit inzichtelijk te hebben en hier een concreet plan voor te maken. Hoe ga jij deze automatismen omvormen naar nieuw aangeleerd gedrag. In de regel is nieuw aangeleerd gedrag, bij dagelijkse toepassing, na circa 6-10 weken een automatisme geworden.

dieet

Stel je zelf de volgende vragen ter ondersteuning van je dieet:

  • Hoe beloon ik mijzelf zonder dat ik een dieet volgt?
  • Welke automatismen heb ik als het gaat om eten en drinken?
  • Hoe ga ik mijzelf belonen tijdens mijn dieet?
  • Welke automatismen ga ik aanpassen als het gaat om eten en drinken?

Welke beloningen zijn slim?

In het voorbeeld me de hond, is het duidelijk dat er een verwachting is qua beloning. Tijdens een dieet is het ook belangrijk dat er beloningen zijn bij goede resultaten. Dit is veelal niet een onderdeel van een dieet programma. Tip is dan ook om vooraf beloningen te bepalen (en te regelen) voor de behaalde goede (tussentijdse) resultaten. Denk hierbij vooral aan eenvoudige zaken en bij voorkeur niet aan ongezond eten of drinken. Een tweetal simpele voorbeelden: (extra) aflevering kijken van favoriete serie; een extra stuk fruit als tussendoortje. Voor grote behaalde doelstellingen, kun je het gekker maken. Enorm belangrijk is, dat je hier vooraf een plan voor hebt gemaakt en weet wat de beloning gaat zijn. Op dit vlak improviseren is geen goed idee.

TIP: Maak ook een concreet voor de slechte dagen tijds het diëten. We weten allemaal dat die er ook zijn. Met een goed plan, kun je de schade enorm beperken.

Hoe frequent belonen

In beginsel, eerste 10 dagen) is dagelijks kleine beloningen toepassen zeker een aanrader. En alleen bij goed gedrag / resultaat. Vanaf dag 10 tot 30 is om de 2 a 3 dagen voldoende. Na 30 dagen is het aan te raden de beloningen iets grote te maken en de doelstellingen zeker richting de 5-7 dagen te verleggen. Vanaf dag 70 zou je 10 tot 15 dagen als ambitie kunnen aanhouden.

** Een aantal jaar terug, deed Anna Collins onder ruim 17 duizend volwassenen die bezig waren met een dieet, een onderzoek. Dit onderzoek was gericht op het inzichtelijk krijgen van de dieet-problemen. De ondervraagden kregen de o.a. de mogelijkheid om drie opties te kiezen uit een lijst van 10. De volgende 10 opties werden geboden: 1) Ontbreken van beloning (76%); 2) Honger gevoel (72%); 3) Slechte dagen (70%); 4) Verveling (69%); 5) Stress (60%); 6) Invloed van derden (51%); 7) Uit eten gaan (32%); 8) Onderweg eten (28%); 9) Slechte gezondheid (5%); 10) Onvoldoende slaap (1%);  

Misschien vind je deze posts ook wel leuk…

olympische spelen

Olympische Spelen: de chocolade medailles

Vondsten

Wij Belgen doen het momenteel nog niet zo geweldig op de olympische spelen. Met een hele verzameling van vierde plaatsen begint het bij mij toch wel wat te pikken. Ik zou dus willen beginnen met een petitie om te ijveren voor chocolade medailles voor de vierde plaats – om zo toch onze cijfers een beetje […]

Read More
dilily geurkaarsen

Little Dilily sojakaarsen: mijn vondst van de week!

Vondsten

Het merk Little Dilily is een handgemaakte sojakaars. In de kaars bevindt zich een Tibetaanse geluksbrenger in de vorm van een speciale edelsteen (meer info over deze hemimorfiet steen vind je hier) dat tijdens het kaars branden wordt onthuld. Het kaarsvet bestaat uit sojaolie en is volledig biologisch geproduceerd. De geluksbrenger voorspelt voorspoed en geluk […]

Read More

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.